Så skete det! Demoerne til Tiderne Skifter blev officielt udgivet. Demoerne har haft en legendarisk status hos dem, som lyttede til dem i sin tid. Men været helt uopnåelige for samlere og fans. Den historiske begivenhed fandt sted ved en reception på Gyldendal d. 29. april 2009, hvor 30 års jubilæumsudgivelsen af Tiderne Skifter blev præsenteret, med demoerne som bonus. Rigtig mange fans har et nært forhold til sangene på Tiderne Skifter. Således blev pladen kåret til den næstmest betydningsfulde Sebastian-plade fra 1970'erne, ved en afstemning her på fansiden for nylig.

Gennemgang af jubilæumsudgivelsen, med udgangspunkt i demoerne:


























CD-1 indeholder de originale indspilninger i en lydmæssigt forbedret udgave. Lydkvaliteten er ganske enkelt fremragende, og langt over niveauet for tidligere udgivelser, af denne CD.

CD-2 er FANTASTISK. Et øjeblik jeg har ventet på, siden jeg hørte om demoernes eksistens, for mere end 20 år siden!

I dele af musikbranchen, var der i mange år den opfattelse, at Sebastian egentlig ikke behøvede at gennemføre de store og ressourcekrævende studieindspilninger. Demoerne var så perfekte, og så tæt på det endelige resultat, at han kunne nøjes med at udgive dem. Torben Bille skriver om demoerne i den medfølgende booklet, at: "De er for så vidt flyvefærdige sange….Ja, de kunne sagtens være udgivet som de er…"

Personligt er jeg slet ikke enig. Rigtigt er det selvfølgelig, at de fleste demoer ligger uhyre tæt op ad det færdige resultat. Men lyd-universet på studieindspilningerne er markant anderledes end musikmaskinerne i Sebastians musikværksted. Der er klange, stemninger og dramatik til forskel.

Demoerne er oplæg til studieindspilningerne. Fuldstændig gennembearbejdede oplæg, som vidner om det enorme forarbejde, Sebastian bruger på et projekt.

Første demo er til Sangen Om Vandhjulet. Guitarens skelet fra demoen er praktisk talt fuldt til punkt og prikke. Den væsentligste forskel er, at demoens intime stemning afløses af Mikkelborgs, Riels og Knudsens mange spændende klange, som giver et melodramatisk udtryk tilsat et skær af mystik. "Sandt nok drejer hjulet hele tiden - det som er øverst nu det falder ned". Sangen handler om magtens fordeling. De mange forskellige klange - kombineret med indspilningens storslåede rumklang - giver sangen en liden uhyggelig stemning.

Hvor Sangen Om Vandhjulet havde guitaren som rygraden, så er det i Visen Om Den Lille Vind klaveret der er toneangivende. Selvom Sebastian er en okay pianist, så er det først og fremmest guitaren han mestrer. Derfor er der langt flere detaljer at spore på Kenneth Knudsens bidrag i studiet. Den instrumentale intro er tillige udvidet, fra demo til studieversion.

Visen Om Den Lille Vind er en stille ballade, der starter blidt med klaverets vindpust, efterfulgt af Sebastians fintfølende stemme; Kom til mig elskede kære gæst - du er det kæreste jeg ved". Klaveret får følgeskab af de øvrige instrumenter. Lydbilledet af den lille vind står helt klart. En skøn melodi, som har fået en stor renæssance indenfor de senere år, når Sebastian spiller live.
På demoen lyder klaveret pivfalsk. Men det skyldes nok i højere grad, at kasettebånd med årene mørner og kvaliteten dermed forringes.

Demoen til Balladen Om Konen Og Soldaten er måske den demo, der ligger allermest tæt op af studieindspilningen. Det vil sikkert ærgre perfektionisten Sebastian, at vedkommende som har skrevet tracklisten har haft en sjuskedag. Således hedder sangen Ballade om konen & soldaten på CD-1, men Balladen om konen og soldaten (tilmed med normalt "n" hvor alt øvrigt er skrevet med fed skrift) på CD-2. Altså hele tre fejl i samme sangtitel. Det er da imponerende. Og så er det endda ikke den eneste sangtitel hvor sjuskefejl har indskrevet sig.

De Elskende er en helt igennem vidunderlig melodi. På demoen er guitarens hurtige anslag og klaverets akkorder lige dominerende. Hvorimod guitaren på studieindspilningen træder i baggrunden og giver plads for Kenneth Knudsens tangenter. Det giver sangen en klart mere virkningsfuld dramatisk effekt. Ikke mindst fordi volumen øges og sænkes sangen igennem. På demoen er klaverets volumen stort set den samme fra start til slut. Ved slutningen dog en anelse forøget. Sangens absolutte dramatiske højdepunkt er klaverets dybe toner lige inden; det er de elskende, det er de elskende. Sangen er i øvrigt helt uden rimord og uden et traditionelt melodisk forløb. Det gør sangen meget spændende.





























Jeg har før ment, at Surabaya-Johnny ikke rigtig passede ind på Tiderne Skifter. At den ikke ramte det Brechtske univers. Snarere en forløber for Nattergalen, fordi den havde et kinesisk anslag i i den lyse akustiske guitar kombineret med el-pianoets klange. Efter at have hørt demoen, ændrede jeg fuldstændig syn på den sag. Det er simpelthen en skøn demo, som helt uventet slog benene væk under mig. På studieindspilningen, fremstår sangen nærmest som en duet mellem Sebastians stemme og guitaren/pianoet, som konstant udfylder Sebastians pauser. På demoen har jeg ikke indtryk af nogen duet. Og væk er det kinesiske udtryk også. Teksten træder kraftigere i karakter på demoen. Her får jeg virkelig et indtryk af desperation og afmagt, og sangforedraget går rent hjem. Jeg er blevet helt vild med Surabaya-Johnny og samtidig dybt overrasket over det!

Demoen til Sangen Om Vlatava er bare så dejlig. Sebastian har virkelig arbejdet med de effekter, der skal give sangen krydderi, i studiet. Korstemmerne sidder også lige i skabet, hvor Sebastian mestrer en fabelagtig høj falset.

Med demoerne i hånden, kan vi konstatere, at Sebastian sommetider ændrer på sin vokal, når han kommer i studiet. Eksempelvis på Sangen Om Vlatava, når han efter 25 sekunder synger; "tre kejsere ligger begravet i Prag". På demoen vælger han, at gå en hel kvint ned på "Prag" (fra Fis til A), hvor han i studiet blot går en enkelt nodeværdi ned (fra Fis til E). Det er sådanne opdagelser, som inkarnerede fans - med demoerne i hånden - nu får glæden ved at studere. Skønt. 

Ligesom på studieindspilningen, starter demoen med en infade og ender i en outfade. Det giver selve melodien en slags midterplacering, mellem begyndelse og slutning, mellem liv og død; "En nat har tolv timer - så blir det dag..". På studieindspilningen vil jeg også fremhæve Alex Riels brilliante trommespil, med fill-ins en masse.

Demoen til Solomon Song er interessant. Den viser, at Sebastian havde tænkt et ekstra "lyksaligt hver" inden "lyksaligt hver som fattes…". Det er helt strøget på studieindspilningen. Desuden er Solomon Song den, af alle demoerne, hvor Sebastian ændrer mest på fraseringen, i forhold til den endelige version på pladen.

Sidste demo er Om Verdens Venlighed. Om den er der kun at sige: HØR DEN! Den er helt suveræn.
Tiderne Skifter med de oprindelige demoer er det perfekte Sebastian-album !
Summa summarum. Tiderne Skifter er den perfekte Sebastian-udgivelse til dato. Tænk, at kunne præsentere en suveræn konceptplade, indeholdende en CD med produktet og en CD med processen. Og så oven i købet så vidunderlige melodier, som bare kan og må høres igen og igen. Det er ypperligt og uden sammenligning! Sebastian - du er genial!

Og så sker der alligevel noget helt uforståeligt og overflødigt til sidst. For som ekstra bonus, har Troels Abrahamsen lavet et remix af De Elskende. Det er desværre det værste muzak, der nogensinde har fundet vej til en Sebastian-plade. Skulle der absolut være en ekstra bonus, havde det været toppen med ny-indspilning af en af Brecht-sangene, med Sebastians vokal anno 2009!

af: Christian Winther
******
Forsiden     Biografii     Året der gik     Turné     Fanklub     Musicals/filmmusik     Diskografi     Kontakt     Fotos     Facebook