SEBASTIAN, dansk sangskriver, komponist, sanger, musiker, forfatter, producer og instruktør.

Knud Grabow Christensen er født 19. december 1949 i Sønderborg (hed opr. Torben som mellemnavn). Fik kunstnernavnet Sebastian af sit første pladeselskab i 1970 da han indspillede sin første single i Vanløse Bio.

Sebastian har solgt mere end 2 millioner plader. Han har givet henved 1500 koncerter og over 2 millioner publikummer har løst billet til hans musicals.

Sebastian begyndte at spille guitar i 1966 under kostskoleophold. Skrev egne sange fra 1967. Skiftede fra engelsk-sprogede tekster til danske efter udgivelse af det første album, The Goddess (1971). Vakte nogen opmærksomhed med maxisinglen Lossepladsen bløder (1971) men slog for alvor igennem med Den store flugt (1972) som blev et af halvfjersernes mest banebrydende og bedst solgte danske albums

I perioden fra 1967-74 optrådte Sebastian næsten altid alene på scenen med sin guitar - og udviklede sig til en sikker performer “the hard way” - igennem tusinder af optrædender på gader og stræder værtshuse og på alle slags scener. Forankret i rollen som trubadur eller “folkesanger” (dengang en meget brugt betegnelse) kunne han begynde sin kunstneriske opdagelsesrejse - som i årene efter skulle bringe ham længere ud og omkring i emner og stilarter, end næsten nogen anden.

Sebastian blev i de første år ofte betegnet som 'protestsanger'. En rolle han kun delvist har identificeret sig med. De varme, lyriske-poetiske sange - surrealistiske, humoristiske og de vemodige - hyldest til fantasien-sange, ligger hans hjerte nærmest.

På sine pladeindspilninger har Sebastian næsten altid brugt andre musikere som medspillere. I starten studiemusikere, og fra 1974 sit første egentlige band.

Nye pladestudier og ny indspilningsteknik opstod i de år, og Sebastian var langt fremme i udviklingen - med musikalske eksperimenter og med månedlange indspilninger og imponerende pladeproduktioner til følge.

Sebastians andet store 'gennembrud' kom i 1976 da hans sange til ungdomsfilmen 'Måske ku' vi' hittede stort og to år senere blev efterfulgt af 'Du er ikke alene'. Han var ved at være sidst i tyverne, og følte sig egentlig lidt for gammel til at være talerør for de unge, 10 år yngre - som de var i filmene. Men sangene ramte både sin målgruppe, og som næsten altid - alle aldersgrupper. Børnene og deres forældre fik sange som 'Hodja fra Pjort' og 'Nana'-sangen. Og senere sange til både 'Ronja røverdatter' og 'Pippi' fortalte han om vigtigheden af at give et familiepublikum musikalske oplevelser sammen.

Sebastian Band

I 1979 havde Sebastian omsider fundet sit 'rigtige' band. Af mange kaldet 'stjernebandet' eller Danmarks første 'supergruppe' (en betegnelse som blev hæftet på div. amerikanske bands som bestod af stjernemusikere). Bandet var foruden Sebastian på guitar & vokal; keyboardtroldmanden Kenneth Knudsen, guitarlegenden Niels Henriksen og bas-geniet Michael Friis. Alex Riel - en af verdens bedste trommeslagere - fuldendte næsten billedet af superholdet. Det blev da også en af rigets mest lovende nye sangerinder, Lis Sørensen, der stillede sig ved Sebastians side i en uforglemmelig kombination.

Sebastian skrev 'Stille før storm' til Lis. Den blev hendes folkelige gennembrud,og har aldrig forladt hende siden. Efter forrygende live-koncerter og pladerne 'Cirkus Fantastica', 'Stjerne til støv' og '80'ernes Boheme' opløste Sebastian sit band for snart efter at starte endnu et.

Nye var på Morten Kærså (keyboards), Jens Rugsted (bas) og Jan Sivertsen (trommer), men på guitar og sang var stadig Niels Henriksen og Lis Sørensen med, igen i et yderst kompetent band som medvirkede på 'Tusind og een nat', 'Skatteøen', 'På vulkaner' og delvis 'Det gode menneske fra Sezuan'. Det var også i denne periode ('87) at Sebastian skabte sangen 'Vårvise' til norske Sissel Kyrkjebøs gennembrud i Danmark.

'Sin generations største kompositoriske talent' blev Sebastian betegnet af journalisten Lasse Ellegård - i forordet til Torben Billes bog 'Gøgleren, Knud og de andre' fra 1984. Og det kompositoriske var hvad Sebastian mere og mere brændte for de følgende år. Publikums forventninger, turnéerne og indspilnings-sessionerne var mange og krævende, og måtte efterhånden trappes ned hen imod slutningen af firserne.

Allerede i 1980 havde Sebastian fået forespørgsel fra Rimfaxe-teatret i Roskilde om han ville lave H.C. Andersens 'Nattergalen' til minimusical.

Mr. Musical

I 1985 fik Preben Harris på Folketeatret overtalt Sebastian til at komponere sange og musik til 'Skatteøen' som endte med at blive den mest sete musical nogensinde i Danmark.

Lige så vigtigt for Sebastian var dog det selvstændige 'Skatteøen'-pladeprojekt, hvortil Sebastian samlede nogle af tidens ypperste rock/pop sangere til et skelsættende album som solgte mere end 70.000 eksemplarer allerede inden teaterversionens premiere på Folketeatret.

En lige så markant begivenhed havde det været i 1979 da Sebastian udgav sine kompositioner til Bertolt Brechts tekster på pladen 'Tiderne skifter'. Efter en del debat med både roser og kritik - endte eksperimentet alligevel som en af Sebastian vigtigste indspilninger og hans næststørste pladesalg i 70'erne. Dette ledte direkte til endnu en opgave med Brecht og 'Det gode menneske fra Sezuan' til TV-teatret i 1988 (senere udvidet med fem ekstra sange til Gladsaxe Teaters opsætning otte år senere).

'Det gode menneske fra Sezuan' og det altoverskyggende efterfølgende projekt i 1988-89 - den symfoniske 'Dyndkongens datter' gjorde at Sebastian opløste sit band i december 1987, og i mange år frem blev Sebastian kun en sjælden gæst på koncertscener hvor han enkelte gange optrådte som trubadur. 'Dyndkongens datter' - også kaldet 'Et eventyr' var en bestilling fra Det Kgl. Teater på musik til en helaftensballet. Sebastian arbejdede på værket i to år, men det blev aldrig opført på teatret. Sebastian vandt sammen med musikforlaget Wilhelm Hansen en senere retsag mod Det Kgl. Teater. En ballet til musikken blev dog skabt af et kompagni i Skt. Petersborg i 1996, og den afslørede hvor flot det hele kunne være blevet - hvis man havde taget sig sammen på nationalscenen.

I 1990 kom 'Miraklernes tid', som bl.a. indeholdt musik til fem tekster af den spanske digter Garcia Lorca. Der skulle herefter gå mere end 20 år før den næste 'rigtige' Sebastian-album så dagens lys. I 2011 udkom så Øjeblikkets Mester, som modtog mange anmelderstjerner, guldstatus i løbet af få uger samt en Grammy for bedste vox pop udgivelse. Allerede året efter var Sebastian klar med et nyt studiealbum 'I Danmark er Jeg Født' hvor han fortolkede Hans Christian Andersens tekster.

Sebastian har modtoget et hav af guld- og platinplader gennem årene samt et hav af priser. Inden for de senere år har han bl.a. modtaget Årets Steppeulv, Dronningens Ridderkors, to stks grammy, Den Folkelige Sangs pris og mange flere.Sebastian er - sammen med Kim Larsen - en national helt ud i musikkens verden. I 2008 medvirkede en række unge danske sangere på pladen "En Hyldest Til Sebastian" hvor de fortolkede hans store bagkatalog. Blandt de medvirkende var Mads Langer, Rasmus Nørh og Sys Bjerre.

I de mange år der gik mellem 'Miraklernes Tid' og 'Øjeblikkets Mester' arbejde han videre med teatret og filmmusikken. I 1991 med to store projekter. 'Ronja røverdatter', som Sebastian havde fået særlig tilladelse af Astrid Lindgren til at omforme til musical samt DRs 13 afsnit lange serie om 'Gøngehøvdingen'. Serien fik jævnt dårlig kritik, men mange anerkendte kvaliteten i den illustrative musik.

Op igennem halvfemserne udforskede Sebastian igen nyt musikalsk land og genopfandt nærmest ene mand den 'næsten' vigtigste del af dansk musical, nemlig sangene. Og med ikke mindst en kolossal publikumstilstrømning til følge. Ikke blot forestillinger som 'Cyrano', 'Alladin' og 'Hans Christian Andersen' i halvfemserne, men også 'Pippi', 'Kærlighedens farve', 'Jernbyrd' og senest 'Hodja Fra Pjort (2014)' viste at Sebastian havde publikum med sig hele vejen - også selvom han ofte gik egne veje og gav sit publikum mange udfordringer. Han har altid vist at kernen var kærligheden til musikken - og den oplevelse han kunne give sig selv og publikum.

Hans store respekt for teatret, maskineriet samt hans musiske indgang til dramatikken har igennem årene skabt mange uforglemmelige scenerier og aftener af magisk drama og skønhed. Sebastian har dog ikke altid været enig i instruktørernes tolkninger af værkerne. Det førte i 1999 til at Sebastian påtog sig en ny rolle som instruktør for teatergruppen Mastodonterne. De efterfølgende fem år forestod han intet mindre end 13 opsætninger af sine musicals med gruppen i Nordsjælland - og i bl.a Cirkusbygningen og Tivolis koncertsal med et samlet besøgstal på næsten 250.000 tilskuere. En markant bedrift i tider med teaterkrise. Sebastian skrev dessuden musicalen 'Klokkeren fra Notre Dame' direkte til truppen. Hans musicals sættes op overalt, i proffesionelle og amatørmæssige sammenhænge.

Sebastian har udsendt 55 albums siden 1972, hvis man tæller live- og opsamlingsalbums med. Ene mand har han produceret hit på hit på hit. Om det så er pop, rock, ballade, vals, vise, rap, musical eller symfonisk musik. Sebastian har været hele spektret rundt og haft succes med stort set alt hvad han har begået. Det er en præstation der næppe bliver overgået.

Tilbage på scenen

Efter 10 års pause vendte Sebastian i 2003 tilbage til koncertscenen. Siden da han han været på solo turné hvert eneste år med mange hundrede koncerter til følge. I 2009 samlede Sebastian sit gamle band bestående af Michael Friis, Morten Kærså, Alex Riel, Klaus Menzer og Nils Henriksen. Sebastian Band tog på udsolgte turnér de efterfølgende år. I 2010 væltede bandet Skanderborg Festival og fik 40.000 publikummer til at gå amok på Bøgescenen. I 2013 satte 35.000 tilskuere sæsonrekord da Sebastian band indtog Plænen i Tivoli til fredagsrock.

At overvære Sebastian alene på scenen med sin guitar er en intim og poetisk oplevelse. Aldersspredningen hos publikum går ikke sjældent fra 10-75 år, og derfor er forventningerne til sådan en aften meget forskellige. Det kræver en vis tilrettelæggelse at præsentere et sangprogram som alle blandt publikum kan relatere til. Det er Sebastian meget opmærksom på. Han præsenterer altid sange fra karrierens forskellige perioder, projekter og genrer. Sebastian er aldrig bange for at præsentere publikum for helt nyskrevne sange. Vekselvirkningen mellem nye og gamle sange gir' koncerterne et særligt præg.

Sebastian optræder ikke så sjældent til fordel for velgørenhed. I de seneste år han han eksempelvis ene mand samlet 50.000 kroner ind til fattige børn i Indien. Ligeledes deltog han i støttekoncerten på Rådhuspladsen til fordel for de hjemsendte irakiske asylansøgere. I 2011 støttede han op om Det Sociale Netværks psykiatri-topmøde, hvor han gav en minikoncert.

Sebastian er en enestående sanger og komponist. Han har været en del af musikbranchen i mere end 40 år. En branche der har betragtet ham som besværlig og utilpasset fordi han ikke har fulgt pladeselskabernes ideer om markedsføring. Hans bekymring har været at det gik ud over musikken. En indstilling der har givet ham mange knubs. Men han har - med få undtagelser - stået fast på sine principper.

Sebastians bidrag til alletiders danske sangskat er enorm. Hans musikalske udtryk kan ikke sammenlignes med nogen anden kunstners - levende eller død. Dét gør Sebastian til noget helt specielt.
Sebastian - biografi
opdateret efterår 2014
En ung Sebastian - på vej frem...
Måske Ku Vi opnåede hurtigt guldplade status i 1976
Sebastian anno 1980
Sebastian skrev Stille Før Storm til Lis i 1981
I 1986 kom bl.a. Skatteøen
Sebastian på besøg hos Astrid Lindgren i 1990
Sebastian fik kælenavnet 'Mr. Musical' op gennem 90'erne
Klokkeren havde urpremiere i 2002 i Cirkusbygningen
Sebastian var fast mand på landevejen fra 2003 og frem...
I 2009 samlede Sebastian sit legedariske band
Sebastian var Tosset med '13


Forsiden      Biografi      Nyhedsarkiv      Koncerter      Fanklub      Gæstebog      Diskografi      Kontakt      Fotos     Officiel facebook