Af Dorte Washuus Bundgaard
Kristeligt Dagblad 12/2 2008
Jeg har en drøm om Danmark
hvor man kan voksen gro
uden at frygte livet
hvor man tør tænke - tro

Et kor på 300 børn rejser sig og synger så indlevet og begejstret, at nakkehårene rejser sig. Det er kun fire dage siden, de første gang blev præsenteret for musik og tekst, men melodien går lige ind, og teksten er mundret og let at blive fortrolig med. På orkesterpladserne og bag tre mikrofoner står og sidder nogle større elever. De har haft lidt længere tid til at indstudere end eleverne i de små klasser, lyden er god, stemmerne sikre, og også deres entusiasme når ned til bageste publikumsrække.

Vi er til levende historieundervisning på Sjørring Skole i Thy, hvor klimaks er elevernes udgave af Sebastians musical 'Jernbyrd'. Musicalen er skrevet til Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester og skole/kirke samarbejder i Danmark og er et led i undervisningsprojektet 'Kors for en hammer', der sætter fokus på det religions- og kulturskifte, der fandt sted, da danskerne gik fra hedenskab til kristendom. Skoler over hele landet har taget projektet til sig. Heriblandt altså Sjørring Skole, der aldrig tidligere har haft en så ambitiøs og altomfattende tema-uge.

- Det er rigtig sjovt, siger 12-årige Pernille Rødbro, der spiller vikingepigen Siri Sotedatter, da hun efter generalprøven hopper ned fra scenen og tager sig et velfortjent hvil inden premieren om aftenen, hvor hun skal spille for op imod 1000 forældre og bedsteforældre i Sjørring Hallen.

Klassekammeraten fra 6.a, Frederik Thomsen, spiller den tyske novice Rimbert, der senere bliver munk og følger Ansgar på de sidste rejser til Danmark og nedskriver hans historie. Også han er begejstret for at spille musical:

- Da vi blev præsenteret for emnet, syntes jeg, det lød lidt kedeligt, men det er langt sjovere end en almindelig skoleuge, og jeg har fået en masse at vide, som jeg ikke vidste i forvejen, siger han.

De to unge skuespillere er enige om, at musikken er rigtig god, og at Sebastian, som ellers mest er kendt af deres forældre, kan det der med at lave sange, der fænger.

Sebastians fortælling løber igennem næsten 100 år, for det med kristendommens indførelse i Danmark var ikke noget, der skete over en nat. En pointe i forestillingen er blandt andet, at det sker fredeligt og ublodigt. Titlen henviser til munken Poppo, der ved et bryllup ifører sig en jernhandske, der har ligget på gløderne i et ildsted. Munken er kun beskyttet af sin tro, men slipper uden skader. Den handling kaldes Jernbyrd .

Midt på den store scene i Sjørring Hallen står Jellingstenen og ser meget autentisk ud. Men ved sceneskift bliver den båret væk med et snuptag, og der bliver fniset på tilskuerpladserne. Den viser sig at være lavet af papmaché på et af projektugens værksteder. Scenografi og kostumer er skabt af skolens største elever, der også har fabrikeret vikingemad og bagværk. I de yngste klasser er der lavet smykker og krucifikser.

Der er udgivet en cd med sangene til musicalen, som kan bruges som underlægning, men på Sjørring Skole har man valgt, at det er eleverne selv, der spiller og synger. Det har krævet meget arbejde af musiklærerne, men grundstammen i kor og orkester udgøres af elever, der får undervisning på musikskolen og derfor lettere har kunnet kaste sig over Sebastians noder.

Fælles for alle elever har været indlæringen af tre af musicalens mest ørehængende sange, som de synger i kor i forestillingen. Dermed har alle skolens elever en vigtig andel i opførelsen af 'Jernbyrd '. Fællesskabsfølelsen og det at have løftet i flok er typisk det, der står tilbage, når det igen bliver hverdag. Det mener lærer Gitte Kastholm, der er en af initiativtagerne til, at Sjørring Skole kom med i 'Kors for en hammer'.

- Det her er en af de oplevelser, der bliver siddende i eleverne, og som de senere vil kunne huske om deres skolegang, siger hun. Gitte Kastholm er heller ikke i tvivl om, at eleverne får lært noget, og især for elever, der er bogligt svage, har det stor værdi at arbejde med stoffet på en anden måde end den traditionelle 'slå op i en bog'-undervisning.

Knud Erik Andersen, der er skole/kirke- konsulent i Thisted, Morsø og Sydthy Provstier, er kommet for at se forestillingen på Sjørring Skole. I hans distrikt er omkring 40 skoler tilmeldt 'Kors for en hammer', og han mener, at materialet er det hidtil bedste undervisningsprogram fra Folkekirkens Skoletjeneste, og at det først og fremmest skyldes Sebastians musical, der er både lyrisk og meget poetisk.

- Hans navn har uden tvivl været med til at gøre skolerne interesserede, og når man ser den opført som her, går det hele virkelig op i en højere enhed, siger han begejstret.

Hans opgave er at sørge for, at børn og unge og kirken har noget med hinanden at gøre.

- Vi kan bidrage med viden og information om kristendommen, men det allervigtigste er, at det foregår på skolernes præmisser, siger han og peger på Sjørring Skole som et lysende eksempel.

Måske vil et endnu større publikum i fremtiden få glæde af den musikalske fortælling om kristendommens indførelse i Danmark. Sebastian overvejer i eget regi at udvide musicalen med flere sange og opføre den professionelt på et teater. I Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester og skole/kirke-samarbejder i Danmark arbejdes der i øjeblikket med et nyt projekt til skoleåret 2009/2010. Det kommer til at handle om blandt andet Darwin og skismaet mellem tro og viden.

På scenen er generalprøven ved at være slut. Der øves en ekstra gang på vikingedansen, og ensemblet synger: Herren gir og Herren tar. Han sa det selv - det gjorde Ansgar. Lyset blændes ned, vikinger, guder og biskopper tager deres headset af og forvandler sig til skolebørn, der har masser af premierenerver og sommerfugle i maven. Og som er blevet en hel del klogere på sig selv, på hinanden og på historien.

Historieundervisning på Sjørring Skole i Thy
Forsiden     Biografii     Året der gik     Turné     Fanklub     Musicals/filmmusik     Diskografi     Kontakt     Fotos     Facebook